Tunnista 100 hyönteislajia

Kuinka monta hyönteistä tunnistat? Haluaisitko oppia lisää lajeja? Ota haaste vastaan ja etsi vuoden aikana 100 hyönteislajia!

Hyönteisiä on kaikkialla ja niiden lajikirjo on valtaisa, mutta moni ei osaa kiinnittää huomiota niiden monimuotoisuuteen. Tunnista 100 hyönteislajia -haasteen avulla voit perehtyä Suomen hyönteislajistoon matalan kynnyksen menetelmällä. Opit varmasti uutta ja huomaat ympärilläsi hyönteislajistoa, jollaista et ole aiemmin tiennyt olevan olemassakaan. Tartutko haasteeseen?

Haasteen tueksi on tuotettu kuvaukset sadasta Suomessa yleisestä hyönteislajista. Lajit on ryhmitelty kuukausikohtaisesti, niin että kunkin kuun kohdalla listattuja lajeja voi havaita luonnosta tyypillisesti silloin. Jos olet hyönteisten tunnistamisessa vasta-alkaja, voit aloittaa hyönteisiin tutustumisen Suomen hyönteislahkojen tunnistusoppaan avulla.

Suomen luonnosta tunnetaan yli 24 000 hyönteislajia, joten 100 lajin havaitseminen tästä joukosta on pieni määrä. Haasteen myötä saatat intoutua tutustumaan hyönteislajistoon syvällisemminkin. Hyönteisten harrastaminen on mukavaa ja mielenkiintoista ajanvietettä.

Haaste ei ole kilpailu vaan mahdollisuus henkilökohtaiselle saavutukselle. Saat kerätä pisteitä omaan tahtiisi ja ei haittaa, vaikka et saisi sataa lajia täyteen yhden vuoden aikana.

100 hyönteislajia -haasteen tavoitteena on hyönteisharrastuksen lisääminen ja luonnontuntemuksen kasvattaminen. Suomen Hyönteisseura toivoo, että haasteen myötä yhä suurempi joukko innostuu hyönteisten kiehtovasta maailmasta, ja oppii lisää hyönteisten merkityksestä ja monimuotoisuudesta.

Kirjaa ylös havaintosi

Voit pitää listaa havainnoistasi tulostettavan paperilomakkeen avulla. Lomakkeeseen on koottu 150 yleistä ja suhteellisen helposti tunnistettavaa hyönteislajia:

100 hyönteislajin saavuttamiseksi voit kerätä havaintoja myös muista kuin listassa mainituista lajeista. Lomakkeissa on kohdat lisälajeille.

Voit kerätä havaintolistaa omaksi iloksesi tai tallentaa havaintojasi suoraan Suomen Lajitietokeskukseen tai iNaturalistin kautta. Suositamme lisäämään kuvallisia havaintoja, jotta havaintojen varmentaminen on mahdollista. Lue täältä lisää tietoa havaintojen tallentamisesta.

Ilmoittaudu haasteeseen

Suomen Hyönteisseura kokoaa haasteeseen osallistuvat yhteen ja viestittää osallistujille tarvittaessa. Vuoden lopuksi järjestetään kysely osallistujille, ja kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan palkintoja.

Ilmoittaudu mukaan täyttämällä alla oleva lomake. Täyttämällä lomakkeen hyväksyt Suomen Hyönteisseuran tietosuojaselosteen.

Voit ilmoittautua mukaan milloin vain vuoden aikana. Suurin osa hyönteisistä on aktiivisina kevään ja syksyn välillä, ja erityisesti kesäaikaan hyönteisrunsaus on hämmästyttävää. Joten ei haittaa, vaikka lähtisit mukaan vasta kesäkuussa, sillä lajeja on silloinkin vielä runsaasti havaittavissa.

Ikä
Hyönteistuntemuksen taso

Jaa matkaasi ja kysy apua

100 hyönteislajia -Facebook-ryhmässä voit jakaa kuvia, kokemuksia ja kysymyksiä haasteen varrelta ja sen aikana.

Instagramissa, Twitterissä ja muualla sosiaalisessa mediassa voit käyttää aihetunnistetta #100hyönteislajia.

Haasteen logo

Haasteen logon on suunnitellut hyönteistutkija, kuvataiteilija Meri Lähteenaro.