Suomen Hyönteisseura

Suomen Hyönteisseura yhdistää suomalaiset hyönteisharrastajat ja -tutkijat. Seuran tavoitteena on edistää suomalaisen hyönteisluonnon tuntemusta ja tutkimusta sekä suojelua. Hyönteisten lisäksi seuran toimialaan lukeutuvat myös hämähäkkieläimet ja tuhatjalkaiset.

Seura järjestää jäsenilleen kuukausittaisia hyönteisiltoja sekä kevät- ja kesäretkiä. Jäsenet saavat jäsenkirjeen, jossa on tietoa ajankohtaisesta toiminnasta sekä jäsenetuna jäsenet voivat ostaa hyönteistarvikkeita alennettuun hintaan Hyönteistarvike Tibiale Oy:stä. Jäsenten osallistumista seuran kevät- ja kesäretkille tuetaan.

Seura jakaa keväisin apurahoja hyönteisaiheisiin tutkimuksiin, selvityksiin, opinnäytetöihin ja harrastustoiminnan tukemiseen.

Seuran alaisuudessa toimii Nimistötoimikunta, joka kehittää yleiskielistä nimistöä hyönteisille ja muille niveljalkaisille.

Seuran logo

Seuran logon nimi on Oodi yhteistoimintaan. Sen on suunnitellut taitelija Ika Österblad vuonna 2022.

Logoon on sisällytetty seuran perustamisvuosi 1919 sekä seitsemän eri niveljalkaista, kuusi hyönteistä ja yksi sammalpunkki, tuomaan esille suomalaisen niveljalkaislajiston monimuotoisuutta. Lajit ovat kello kahdesta alkaen:

• Kaksisiipiset (Diptera): Nemotelus infortunatus Kahanpää. Surullisen symbolinen RE-luokittelunsa (RE = reagionally extinct, alueellisesti hävinnyt) takia.
  • Kovakuoriaiset (Coleoptera): Boreaphilus henningianus Sahlberg. Edustaa koko maassa esiintyviä yleisiä lajeja.
  • Sammalpunkit (Oribatida): Nanhermannia forsslundi Karppinen. Hämähäkkieläinten ja samalla harvoin kerättyjen lajien (6 löytöä, NE) edustaja.
  • Jäytiäiset (Psocoptera): Reuterella helvimacula (Eberlein). Edustaa hyönteislahkoja, jossa lajimäärä ei ole aivan valtava; esiintyy koko maassa.
  • Nivelkärsäiset (Hemiptera): Scoloposthetus thomsoni Reuter. Todennäköisesti jokaisella meistä on joskus ilo tavata nokkoskirjolude; tämä nuori yksilö edustaa myös aikuisuutta edeltäviä kehitysvaiheita.
  • Perhoset (Lepidoptera): Elachista eskoi Kyrki & Karvonen. Syy valintaan on se, että lajin tyyppinäyte sijaitsee Turun yliopiston hyönteiskokoelmissa, eikä Helsingin yliopiston Luonnontieteellisessä keskusmuseossa.
  • Pistiäiset (Hymenoptera): Pristiphora caraganae Vikberg & Prous. Kunnianosoitus systematiikan ja taksonomian tutkijoiden jääräpäisyydelle.