Toiminta

Hyönteisillat

Hyönteisilloissa tapaa muita hyönteisharrastajia ja kuulee kiinnostavia esityksiä, joiden avulla pääsee oppimaan lisää hyönteisten tunnistamisesta ja tutkimuksesta. Kuva: Jani Järvi.

Seura järjestää jäsenilleen kuukausittaisia hyönteisiltoja Luonnontieteellisellä museolla, Helsingin keskustassa. Hyönteisillat pidetään keskiviikkoisin klo 18 alkaen pääsääntöisesti museon 2. kerroksen Aleksanteri-salissa tai työpajassa. Kokoontumisissa on tarjolla pientä purtavaa ja virvokkeita.

Hyönteisilloissa vaihtuvat koti- ja ulkomaiset esitelmöitsijät kertovat tutkimusten ja selvitysten tuloksista, esittelevät uusia hyönteislöytöjä ja esittelevät samalla Suomen hyönteislajiston monimuotoisuutta. Vuoden viimeisessä hyönteisillassa käydään läpi retkitunnelmia keväältä ja kesältä. Hyönteisiltoihin on myös mahdollista ja toivottua tuoda mukanaan hyönteisnäytteitä, joista haluaa keskustella muiden seuralaisten kanssa.

Tiedot tulevista hyönteisilloista löydät Tapahtumat-sivulta.

Hyönteisretkillä pääsee samanmielisten seurassa paikkoihin, joihin ei muuten välttämättä tulisi lähdettyä retkeilemään. Kuvassa vuoden 2023 kesäretkeläisiä Jämijärven Palosaarta tutkimassa. Kuva: Jani Järvi.

Retket

Seura järjestää keväisin ja kesäisin retkiä eri puolille Suomea. Retkillä tutustutaan havainnoimalla ja haavimalla paikkakunnan hyönteislajistoon ja luonnonympäristöihin. Retket ovat hyvä mahdollisuus tutustua muihin hyönteisharrastajiin ja -tutkijoihin Suomessa.

Retkiä on järjestetty jo lähes 80 vuoden ajan, ja ne ovat suuntautuneet laajalti ympäri Suomea.

Tiedot tulevista retkistä löydät Tapahtumat-sivulta.

Suomen Hyönteisseuran kesäretkikohteet vuosina 1946-2020. Kartta: Ilkka Teräs.