Yhteistyökumppanit

Suomen Hyönteisseuran tärkeimpänä yhteistyökumppanina toimii Helsingin yliopiston erillislaitos Luonnontieteellinen keskusmuseo Luomus. Seura saa käyttää Luomuksen tiloja hyönteisiltojen tukikohtana, ja Luonnontieteellinen museo tarjoaakin innostusta herättävät puitteet hyönteisharrastajien ja -tutkijoiden kokoontumiselle.

Luomuksen mittavat hyönteiskokoelmat

Luonnontieteellisen museon uumenista löytyy hyönteishalli ja muita kokoelmahuoneita, jotka pitävät sisällään yli 9 miljoonaa hyönteisnäytettä. Luomuksen hyönteiskokoelmat ovat yhdet Euroopan suurimmista.

Museossa on käynnissä urakka, jossa kokoelmia saatetaan digitaaliseen muotoon tutkijoiden ja kaikkien kansalaisten käyttöön. Digitoituja hyönteisnäytteitä ja niiden kuvia pääsee selaamaan Suomen Lajitietokeskuksen sivuilta.

Nastakehrääjiä (Aglia tau) Luomuksen hyönteiskokoelmista. Kuva: Jani Järvi.