Kevätretki Mustavuoreen 27.05.2023

15.6.2023

Retkellä havaittiin mm. Baccha elongata - hentokirvari, koiras. Kuva: Olli Pihlajamaa, Creative Commons Nimeä Ei-Kaupallinen 4.0

Suomen Hyönteisseuran järjestämä vuosittainen kevätretki tehtiin Mustavuoren lehdon ja Mustavuoren-Porvarinlahden luonnonsuojelualueelle Helsinkiin lauantaina 27. toukokuuta.

Osallistujia oli paikalla 25 henkilöä - niin aloittelevia hyönteisharrastajia kuin kokeneempia konkareitakin. Hyönteisten keräämiseen käytettiin mm. erilaisia haaveja ja maljapyydyksiä. Sää oli aurinkoinen ja lämpötila vaihteli 11-15 °C välillä, kosteutta oli vielä maaperässä edellispäivän ukkoskuuron jäljiltä. Kiinnostaviksi hyönteiskohteiksi osoittautuivat entinen kalkkikaivos, rehevä lehtometsä sekä voimalinjan viereinen keto. Seuralaisten keräämiä ja havainnoimia eliöitä voit selata täältä, ja havaintoja esitellään tarkemmin tuttuun tapaan joulukuun hyönteisillassa.

Seura oli pyytänyt ja saanut Uudenmaan ELY-keskukselta luvan kerätä hyönteisiä luonnonsuojelualueelta (keräyslupa UUDELY/2641/2023).

Suomen Hyönteisseura kiittää kaikkia osallistuneita. Nähdään taas tulevassa toiminnassa!

Retkiosallistujia oli ennätysmäärä. Kuva: Juho Paukkunen
Mustavuoren lehtoalueella on kalkkipitoinen maaperä, minkä takia lehtokasvit viihtyvät siellä hyvin. Kuva: Juho Paukkunen.
Miehenmittaisia kotkansiipiä (Matteuccia struthiopteris). Kuva: Juho Paukkunen.
Voimalinjan viereinen niitty oli myös kiinnostava kohde. Kuva: Juho Paukkunen.
Tauolla syötiin eväitä ja vaihdettiin tiedot kiinnostavimmista havainnoista. Kuva: Juho Paukkunen.