Lokakuun hyönteisillan kuulumisia

28.10.2022

Lokakuun hyönteisilta jakautui kahteen osaan: Matias Mustonen esitelmöi vuonna 2022 tekemästään siirakartoituksesta ja ennen sitä pidettiin Suomen Hyönteisseuran toisen edeltäjän virallinen lakkauttamiskokous.

Suomen Hyönteisseura on yhteensulautuma Helsingin Hyönteistieteellisestä Yhdistyksestä (HHY) ja Suomen Hyönteistieteellisestä Seurasta (SHS). Keväällä 2022 HHY muutti sääntöjään ja nimeään Suomen Hyönteisseuraksi, samalla kun SHS päätti purkautua ja luovuttaa omaisuutensa ja siirtää jäsenistönsä osaksi Suomen Hyönteisseuraa. Lokakuun hyönteisillassa SHS:n puheenjohtaja Ilpo Mannerkosken johdolla pidettiin SHS:n lakkauttamiskokous, jossa käytiin läpi SHS:n viimeiset tilinpäätökset, toimintakertomukset ja yhdistyksen lopettamisselvitys. Lakkauttamiskokouksen jälkeen SHS tekee purkautumisilmoituksen Patentti- ja rekisterihallitukselle ja siirtää omaisuutensa Suomen Hyönteisseuralle.

Matias Mustonen esitelmöimässä tekemästään siirakartoituksesta etäyhteyden kautta. Kuva: Jani Järvi.

Kartoituksen tuloksena maalle uusi siiralaji

Virallisuuksien jälkeen Matias Mustonen pääsi etäyhteydellä Tampereelta käsin kertomaan siirakartoituksesta, jonka hän teki vuonna 2022. Matias kertoi esityksessään, mistä oli saanut kipinän kartoituksen tekemiseen, käsitteli siiratutkimuksen historiaa Suomessa ja esitteli kartoituksensa tulokset. Esitys oli kattava ja mielenkiintoinen, hienoilla kuvilla varusteltu tietopaketti Suomen luonnonvaraisista siiroista ja niiden esiintyvyydestä. Jännittävimpänä tietona Matias kertoi löytäneensä kartoitustensa yhteydessä Ahvenanmaalta Maarianhaminasta maalle uuden siiralajin, Philoscia muscorum.

Matiaksen esitystä voi selata ja ladata täältä (12 Mb).

Matiaksen siirakartoituksen tuloksena kertyi yhteensä yli 1300 siiranäytettä. Kuva: Jani Järvi.

Matiaksen esityksen jälkeen ilta jatkui keskustellen kokousherkkujen ja virvokkeiden parissa.